Az oktatási rendszert továbbra is működtetni kell, hiszen a tanulóknak biztosítani kell a tanulási lehetőséget. Az iskoláknak és pedagógusoknak pedig muszáj alkalmazkodniuk a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzethez. Még akkor is, ha ez bizony sok esetben nagyon nehéz.
A tanár szerepe az oktatásban felettébb komplex.
Egyszerre kell az információforrásnak, a tudás átadójának és a különféle kompetenciák fejlesztőjének a feladatát ellátnia, illetve a diák önálló tanulását támogató motiváló, irányító, tutor szerepét betöltenie. A járvány okozta egészségügyi veszélyhelyzet azonban egy olyan szituációt idézett elő, amelyben a pedagógusoknak nincsen lehetőségük a közvetlen és személyes kontaktot fenntartani a tanulókkal.
Így értelemszerűen, sokkal inkább a tutor szerepe válik hangsúlyossá.
Tehát a tanárnak támogatnia kell a diák önálló tanulását, információ-felkutatását és -feldolgozását. A lehetőségeikhez mérten kell motiválni őket a tanulásban, az infokommunikációs eszközök segítségével, hogy távolról, online is megfelelően tudják őket oktatni. Ebben a formában kell meghatározni számukra a feldolgozandó tananyagrészeket és a számonkérés vagy a beszámolás módját.
A kialakult helyzet általi új munkarend igazán komoly kihívás a tanárok és az oktatás számára egyaránt.
Sokan pesszimistán állnak a körülményekhez, de szerencsére többen vannak, akik igyekeznek úgy felfogni, mint a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőségét. Ilyen Láposi Anita is, a Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium tanára, akinek egyelőre a vegyes módszer vált be.
Mit is jelent ez pontosan?
Adok hosszú távra szóló projektfeladatot határidőre, amit emailben kell visszaküldeni (pl. egy könyv elolvasása, olvasónapló bekérése, hosszabb verselemzés, érvelés stb.), de tartok online - órát is a Zoom-alkalmazásban. Nyelvtan óránál fontos a tanári magyarázat, az azonnali visszacsatolás. A gyerekek igénylik is a személyes kontaktust (még ha virtuális is), ugyanakkor azt nem lehet bírni, hogy folyamatosan skype-olj, chatelj.
A tanárnő a türelem, szeretet és empátia hármasára esküszik.
Láposi az fmc.hu-nak azt is elmesélte, hogy a Krétába írja a tanagyagot, hiszen az a hivatalos platform, ugyanakkor messengeren a leggyorsabb a kommunikáció. Hozzátette, minden osztállyal van külön csoportja, jellemzően ott beszélik meg, mikor lesz az online óra.